Oikea-aikainen apu

Apua tulee saada yhdellä yhteydenotolla riippumatta siitä, onko kyseessä sosiaali- vai terveydenhuollon palvelu. Sote-uudistus luo mahdollisuuden sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteensovittamiseen niin, että ihminen saa tarvitsemansa palvelun oikea-aikaisesti ja tarvittaessa moniammatillisessa yhteistyössä. Tämä tarkoittaa sitä, että jos avun tarve koskettaa laajemmin eri palveluita, riittää, että ottaa yhteen paikkaan yhetyttä ja moniammatillinen yhteistyö aloitetaan sieltä ilman, että henkilön tarvitsee itse soittaa lukuisiin eri paikkoihin selvittääkseen, mistä voi apua saada.

Ennaltaehkäisy ja varhainen puuttuminen on paras vaihtoehto niin inhimillisesti kuin taloudellisesti. Sama koskee myös mielenterveyspalveluita. Mielenterveyden haasteisiin on saatava apua yhdellä yhteydenotolla ja nopeasti. Avun hakemisesta mielenterveyden ongelmiin on tehtävä yhtä luonnollista kuin fyysisiin terveysongelmiin, sillä oli avun tarve mikä tahansa, kenenkään ei pitäisi joutua miettimään, auttaako kukaan. Kun yhteydenotto tehdään helpoksi ja voi luottaa, että apua saa, kun sitä pyytää, toimii ennaltaehkäisykin mutkattomammin.

OIkea-aikainen apu ehkäisee ongelmien kasaantumista. On paljon helpompaa auttaa ihmistä silloin, kun hänen ongelmansa ovat vasta alkaneet kuin yrittää hoitaa pitkälle kroonistunutta ongelmaa, jonka ympärille on muodostunut lukuisia muita ongelmia. Siksi ennaltaehkäisyyn on panostettava.